Lukáš Frei

Už jste se někdy potkali s web-agentem? My ano. Je jím Lukáš Frei průvodce on-line světem, který pomáhá zejména malým firmám a nezávislým profesionálům k úspěchu na internetu. Weby aktivně tvoří a spravuje a nabízí své služby jako konzultant, který zájemce o nový web provede tvorbou webových stránek tak, že jsou schopni si jej vytvořit sami. Rád se dělí o své zkušenosti, protože zastává názor, že cesta spolupráce a sdílení je cestou k radostnému výsledku. Každý umíme něco a když se dá více šikovných hlav dohromady, výsledek se většinou vydaří.
Lukáš nejen, že umí web vytvořit z programátorského hlediska, ale dává do tvorby také marketingový pohled, umí se vcítit do potřeb zákazníka a daného segmentu, pro který je web tvořen. Jeho rady pomohly již mnoha klientům. Na podzim 2018 jsme do programu Pracovny ŽENY s.r.o. v Plzni připravili 2 kurzy s Lukášem na téma JAK ZÍSKÁM ÚSPĚŠNÝ WEB? na němž se dozvíte vše pro to, abyste nabrali ten správný směr v online světě také vy. Pro ty, co si budou chtít vytvořit web svépomocí, pak bude Lukáš k dispozici na individuálních konzultacích.

Lukáši, co tě nejvíce baví na tvorbě webů?

Rád pomáhám k vytvoření internetové identity. Tvorba webu je vlastně u mnoha lidí, obzvláště nezávislých profesionálů a malých firem, jeden z prvních momentů, kdy se podrobně zamýšlí nad svým marketingem a nad tím, jak se prezentovat veřejnosti. Také mě baví různorodost činností, které jsou při tvorbě webu zapotřebí. Ať už je to tvorba obsahového modelu, grafický design, technická stavba, testování, spolupráce s dalšími profesionály, anebo osobní konzultace.

Co ti v současné době připadá nejdůležitější při tvorbě webu? Na co myslet a na co se nejvíce zaměřit?

Určitě je při tvorbě webu nejdůležitější samotný obsah. Říká se: ”Obsah je král”. Dále je potřeba mít předtím, než se pustíme do tvorby webu, jasně promyšlený cíl. To znamená vědět, jak chci, aby mi web sloužil.

Co je podle tebe při tvorbě webu nejtěžší?

Nejtěžší je správně nastavit celkovou cestu potencionálního zákazníka od reklamy, přes obsah stránky až k cíli tak, aby se zákazník dozvěděl vše, co potřebuje a skutečně provedl nějakou akci.

Co je naopak nejlehčí a proč?

Nejlehčí je z mého pohledu grafický design. Doba a trendy nahrávají co nejjednodušší prezentaci, kde hrají prioritu fotky a texty. Zároveň je z mnoha průzkumů vidět, že můžeme mít úspěšný a velmi navštěvovaný web, který má grafiku jako z minulého století. Naproti tomu je spoustu webů, kde nefunguje obsah nebo marketing a perfektní grafika je nezachránila.

Jak se zrodil nápad dělat kurz a průvodce?

Chtěl jsem pomáhat i těm, kteří nemají rozpočet na pořádný web, protože třeba začínají nebo si zatím nejsou jisti svým záměrem. Zato jsou ochotni investovat svůj čas. Mrzelo mě, že pro ně existuje jen možnost “udělej si sám”. Přitom by pár hodin konzultace mohlo pomoci nejen k úspěšnému webu, ale také k nastavení správného směru v podnikání.

Proč Průvodce, vysvětli ten pojem blíže, co tím mohou lidé získat, proč jsi pro ně užitečný?

Původce je série individuálních konzultací, pomocí nich provedu zájemce tvorbou úspěšného webu od prvotní vize, přes technickou stavbu až po finální zhodnocení a doporučení pro ideální funkčnost webu. Ve výsledku to znamená zlatou střední cestu mezi variantami udělej si sám a najmutím profesionála nebo agentury. Také klient může libovolně využít jenom jeden typ konzultace. Například nabrat správný směr úvodní poradou nad zadáním webu nebo když už web existuje, ale nefunguje podle představ. To pak mohu provést audit webu nebo analytiku návštěvnosti a zjistit možné chyby s doporučením na úpravu stávajícího webu a buď s ní opět pomoci nebo na základě mých doporučení ji klient zvládne sám. Variant spolupráce je mnoho a vždy jsou mé služby individuální podle potřeb a možností klientů.

Jaké jsou v dnešní době náklady na web?

Cena zhotovení webu je opravdu v širokém rozmezí. Záleží na tom, jak by měly být webové stránky rozsáhlé, co se bude v rámci tvorby webu dělat a samozřejmě také, jestli web staví nezávislý profesionál nebo agentura.
Já dělám weby většinou v rozmezí od 20 tis. do 80 tis. Kč. Někdy najímám specialistu například pro tvorbu textů nebo spravování marketingového kanálu.
U levnějšího zpracování od 5 tis. do 15 tis. vám někdo může malý web technicky zhotovit (vložit vámi dodaný obsah do šablony), ale nečekejte, že bude řešit obsah, marketing nebo testování. A v konečném důsledku tedy web nemusí moc dobře fungovat.
Také si můžete najmout online agenturu s celou skupinou profesionálů, kde se každý specializuje na jednu ze složek tvorby webu. U některých menších agentur začínají ceny od 50 tis. Kč. Ty větší tvrdí, že pod 100 tis. Kč se nedá pořádný web postavit.

Mám web a co dál? Bude to stačit, že je hotový a “visí“ na netu?

Tady záleží ta tom, jak web chceme využívat. Pokud máme pouze web, na který odkazujeme vizitkou nebo v e-mailu, pak je vše v pořádku. Ale pokud chceme, aby vám web sháněl klienty sám, je třeba jej průběžně rozvíjet, například optimalizací pro vyhledávače, provázanost se sociálními sítěmi, různé reklamy atd. Každopádně by se měla v rámci tvorby webu provádět optimalizace.

Co je to optimalizace webu a jak ji správně dělat?

V rámci optimalizace celkové funkčnosti a efektivity webu se v první řadě provádí uživatelské testování. Jeho cílem je, aby se zjistilo, zda funkce a cíle webu které si klient a designer spolu vytvořili opravdu platí. A dále má testování odhalit případné problémy, na které může návštěvník na webu narazit. Z mého pohledu je tento krok naprosto zásadní pro tvorbu úspěšného webu, ale bohužel se pro ušetření nákladů často opomíjí.